בין הפיכה משטרית לרפורמה משפטית ומה שביניהן . . .

בין הפיכה משטרית לרפורמה משפטית ומה שביניהן . . .  

"זמן לעבור לשלב המלחמה – לא בנאומים אלא קרב פנים אל פנים".  ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט .13/02/2023 

שיח אלים ומניפולטיבי פשט על הארץ באמצעות תיבות התהודה העוצמתיים והאימתניים והמהירים  המאפיינים את זמננו. הקריאות למרי אזרחי, לאלימות ומנגד, קריאות כגון "בוגדים" והכפשת מערכת  המשפט, שופטי העליון והפרקליטות כבר אינם חריגים ונשמעים על בסיס יומי יותר ויותר.  

השיח, תוכנו, עוצמתו וחומרתו אינם אלא בבואה והמשך של השיח האלים המתקיים בכנסת ישראל,  אותה כנסת שנהוג לומר לאחרונה יותר ויותר – מייצגת את הריבון, את העם.  

וכך, הרצון להתבלט, לקבל כותרת ורגע קט של "תהילה", עולים על כל תחושת אחריות בסיסית גם  אצל המנהיגים שאנו תלינו ואף תולים את יהוונו. מנהיגים אלה, כל אחד בתורו, משמיעים מע ל כל במה  חזיונות אפוקליפטיים מפחידים ומתריסים על מנת לקבל כותרות וליצור דינמיקה שלילית ודה לגיטימציה  לאחר ולדעותיו.  

אני נמנה על אלה הסבורים שיש בהחלט כשלים במערכת המשפט וכן, שהריבון המיוצג על ידי הכנסת,  הוא הגורם המוסמך לבצע את התיקונים הנדרשים. יחד עם זאת וחשוב שגם הריבון ידע ויפנים,  שמערכת המשפט הישראלית המפוארת, הינה מהמובילות בעולם, בכל רמה ואספקט אפשריים,  מערכת משפטית שנבנתה על ידי המחוקק ושוכללה על ידי בתי המשפט ובסיוע עורכי הדין מאז קום  המדינה ו עד היום.  

חשוב לזכור ולדעת שהרצון לקבל כותרת או לקדם שינוי ורפורמה במערכת המשפט, איננה עוברת  ואסור שתעבור במחיקת וביטול המערכת המשפטית הישראלית או חלילה פגיעה בביהמ"ש העליון גם  אם נדמה שאמירות ברוח זו נדרשות על מנת להתגבר על רעשי הרקע וההתרסות מנגד. 

אז בתוך כל המסך עשן שנוצר, בתוך הכאוס והרעש המרעיד את הארץ, חובה על כולנו להרגע מעט,  לנשום עמוק, לגלות יותר סבלנות ולהנמיך אט אט את עוצמת הלהבות, לשנות את השיח ובעיקר  להקשיב לאחר ומבלי להיזקק לטונים הצורמים ולאמירות הקשות והאלימות על מנת שדברינו יישמעו.  או אז, ברוגע ובענייניות הנדרשים, אולי, רק אולי חלק מהדברים שיישמעו יטעו את הספק הנדרש  אצל כל צד במפה הפוליטית שעלולים או עשויים לגלות שהאמת, הצדק והנכון, כמו תמיד, הם אי שם  באמצע.  

"הספק הוא צילה של האמת" Bailey James Philip 

משכן אומדנא, המשכן לגישור בוררות והערכת סיכונים מקדמת שיח בין כל חלקי החברה ובין אדם  לאדם וכן, מציעה דרכים אלטרנטיביות לפתרון סכסוכים ומחלוקות.  

עו"ד חן אביטן  

מייסד ומנהל – משכן אומדנא 

Leave A Reply